שיקום כלכלי ברוח חוק חדלות פירעון

חוק חדלות פירעון במתכונתו החדשה חולל מהפכה בתחום ונחשב לאחד ממהלכי החקיקה הגדולים והמורכבים אשר נעשו בשנים האחרונות. החוק החדש מחליף את פקודת פשיטת הרגל אשר הייתה חקיקה מנדטורית כבר למעלה מ-80 שנה, ובמתכונתה הייתה מנותקת מהמציאות הכלכלית הקיימת כיום במשק המדינה. חקיקת פשיטת הרגל, לא היה בה כדי להביא לידי ביטוי את התמורות החברתיות בחברתנו בימים אלה, על אחת כמה וכמה לנוכח משבר הקורונה, משבר אשר פקד את האנושות כולה ולא היה לו תקדים מאז תקופת ימי הביניים. המציאות הכלכלית החדשה אשר כפה עלינו משבר הקורונה מובילה משפחות רבות להתמודד עם בעיות כלכליות קשות, כאשר המדינה פועלת באוזלת יד אל מולן ואינה מסייעת להן בצורה היכולה לאפשר להן לצאת מהמשבר הכלכלי ולחזור לשגרה.

מטרתו של חוק שיקום כלכלי החדש הינה לסייע בשיקומו הכלכלי של החייב היחיד, ולקדם את שילובו מחדש במרקם החיים הכלכליים, דבר אשר יהיה בו כדי לסייע לציבור החייבים מחד, ומאידך גם יוסר הנטל מהמדינה והחברה, כך שכל הצדדים יצאו נשכרים.

חוק שיקום כלכלי החדש אינו מגן עוד רק על האינטרסים של הנושים אשר כל רצונם הינו למנף את הליכי הגביה כנגד החייבים אשר קורסים תחת נטל החובות. על פי חוק שיקום כלכלי החדש, ההנחה היא שאי תשלום החוב אינו פגם מוסרי בהתנהלותם של החייבים, והגישה כי על דיני חדלות הפירעון להעניש או לחנך את החייבים אין לה מקום עוד בעידן המודרני. כיום, השימוש באשראי צרכני מהווה חלק נכבד מהשימוש באשראי במשק, משכך זהו סיכון טבעי של שוק האשראי והתממשותו איננה בהכרח תולדה של התנהלות פגומה ולא ראויה. על כן מתן ההפטר לחייבים לא נתפס עוד כפגיעה בזכויותיו הקנייניות של הנושים אלא כחלק מסיכוני האשראי שנותן האשראי נטל על עצמו.

חוק שיקום כלכלי החדש בא לסייע לחייבים במידה ניכרת בניהול ההליך, כאשר מטרתו הסופית הינה מתן הפטר מחובותיהם בפרק זמן קצר יותר. בהתאם לחוק החדש, מתן הפטר צפוי לחול עד 4 שנים מיום הגשת הבקשה לממונה על הליכי חדלות הפירעון, ובכפוף ליכולתו הכלכלית של החייב ולא במנותק ממנו.

חוק שיקום כלכלי החדש מבטא גישה חדשה, גישה החורטת על דגלה ערכים חברתיים הכוללת התייחסות שונה לציבור החייבים. גישה חדשה זו, אינה עוד מטילה על החייבים אות קלון עד סוף חייהם, גישה זו מבינה כי יצירת החובות אינה בהכרח מתוך רצון להונות ולרמות את הנושים. במקרים רבים מקור החובות הוא מכשל כלכלי או התנהלות כלכלית שגויה. המצב הכלכלי במשק המדינה, לא אחת מובילה עסקים רבים ומשפחות רבות לקריסה כלכלית ולפת לחם.

יודגש כי חוק שיקום כלכלי החדש מתייחס בחומרה רבה לחייבים אשר הגיעו להליך בחוסר תום לב תוך ניצול לרעה של הליך חדלות הפירעון. במקרים מעין אלה, החוק מקנה לכונס סמכויות לנקוט בהליכים פליליים כנגד החייבים. במקרים אלו, על אחת כמה וכמה, ליווי של איש מקצוע המכיר את החוק לפרטי פרטיו הוא בבחינת הכרח ולא רק בגדר המלצה. החייב אשר ממילא מסובך בחובות רבים הרובצים על כתפיו יכול וימצא עצמו מסובך גם בהליך פלילי מול מדינת ישראל, ומשכך חובה על אנשי המקצוע להנחות את החייבים בצורה אחראית ומקצועית. הליך חדלות פרעון הינו ארוך ואימתני, כזה שלא מתאים לכל חייב. על כן, מומלץ לבחור עורך דין מומחה אשר יתאים לחייב את הדרכים הנכונות והבטוחות ביותר עבורו.

חשוב להבין ולהפנים כי לא בכל מקרה הליך חדלות הפירעון, גם במתכונתו החדשה, מהווה פתרון לכל הסתבכות כלכלית של חייבים. קיימת נטייה אצל אנשי מקצוע רבים להפנות חייבים להליך זה בלי לבדוק את מידת התאמתו לכל מקרה ולכל חייב, ומשכך הדבר יוצר בעיה קשה ומסבך חייבים במקרים רבים ובמקום לסייע להם הם רק מסתבכים יותר ויותר ושוקעים בתוך בור עמוק.

 

חוק שיקום כלכלי החדש, במקרים הנכונים והמתאימים, יכול לסייע לחייבים בצורה מופלאה כי מנקודת מבטו הוא מדגיש יותר את זכויותיהם ושיקומם הכלכלי. החוק  מדגיש את שילובם של החייבים בתוכניות המתאימות להם ולמצבם, תוך אמונה כי חברה נאורה הינה חברה הרואה בשילובם ובשיקומם של חייבים ערך עליון ולא סיסמה ריקה מתוכן. עם זאת , באמצעות אנשי מקצוע מתאימים, יש לבדוק את מידת התאמת מצב החייב ויכולתו לעמוד בתנאים הקבועים בחוק טרם כניסתו להליך.

*יובהר כי המידע המופיע באתר ובבלוג הינו בגדר המלצה בלבד ואינו מהווה כל תחליף לייעוץ משפטי.

שיתוף
Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Email
עו"ד חגית יחזקאל

חגית יחזקאל- חברת עורכי דין מובילה העוסקת במחיקת חובות וייצוג מול רשויות המס. משרדינו מתמחה במחיקת חובות, הליכי הוצאה לפועל, שיקום כלכלי ועוד מגוון רחב של תחומי מומחיות השייכים למשפט האזרחי.

לתיאום פגישת ייעוץ

התקשרו עכשיו

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

תחומי ההתמחות שלנו
אולי יעניין אותך

לתיאום פגישת ייעוץ

התקשרו עכשיו

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם