אלימות כלכלית במשפחה

אלימות כלכלית במשפחה

אלימות כלכלית בתוך המשפחה הינה אלימות המופנית כנגד בן משפחה, וברוב המקרים מדובר כנגד בן/בת הזוג. לדאבוננו ישנם מקרים בהם אבי המשפחה נוקט כלפי ילדיו באלימות כלכלית ומסבך אותם בחובות עוד בעודם צעירים ובכך פוגם בחייהם בצורה בלתי הפיכה. אלימות כלכלית מוצאת ביטויה בכך שמונעים את השליטה במשאבים כלכליים ופיננסיים שבן המשפחה זכאי להם באופן חוקי ולגיטימי או כאשר בכך שמגבילים שליטה זו.

נמצא כי ברוב המקרים אלימות הכלכלית מבוצעת על ידי גברים כלפי בנות זוגן בכך שנעשה שימוש בכספי המשפחה לטובת עצמם ובהתאם לרצונם בלבד. במצב כזה, האישה למעשה מנושלת מקבלת ההחלטות הפיננסיות. נראה אם כן כי להתעללות כלכלית במשפחה מאפיינים מגדריים.

אלימות כלכלית מתאפיינים בנקיטתם של דרכים שונות המופנות כנגד הקורבן כמו: שליטה בלתי־ סבירה במשאבים הכלכליים, השוללת את עצמאותו הפיננסית של אדם ללא הסכמתו, מניעת תמיכה כספית הנדרשת לקיום חיים סבירים, כפיית אדם לוותר על שליטתו בנכסים. קיימות הגבלות נוספות כמו מניעת קבלת החלטות ביחס לניהול משק הבית, להוצאות ולרכוש המשותף באופן בלתי־ סביר, יצירת חובות בלתי נשלטת על־ ידי אחד מבני־ הזוג והטלתם על האחר, רישום הרכוש המשפחתי רק על שמו של אחד מבני הזוג, גנבת כספים והשחתה של נכסים משפחתיים, מניעת מידע אודות כספים, מניעת עיסוק במשלח היד, אי עמידה בהתחייבויות טיפול משפחתיות והטלת נטל כספי על אחד מבני הזוג, שימוש בכרטיסי אשראי ושיקים של בן הזוג ללא ידיעתם תוך זיוף חתימתם.

יודגש כי ההכרה המשפטית באלימות כלכלית עודנה בראשית דרכה ואינה מקבלת את ההתייחסות הראויה. המשפט עדיין נתקל בקשיים בהתמודדות עם סוג אלימות זה. הכרה בה מחייבת שבירה של הסכמה חברתית קיימת מזה דורות, המתייחסת ליחידה הזוגית כיחידה כלכלית הנשלטת באופן טבעי על־ ידי בן הזוג במשפחה.

כיום מדינות רבות הכירו בתופעה של אלימות כלכלית כעברה פלילית לכל דבר ועניין, אשר בגינה ניתן לפתוח בהליך פלילי. במדינות אלו ייתכן  ומבצעה יכול וימצא עצמו מאחורי סורג ובריח וייתן את הדין על מעשיו. עם זאת, במקרים רבים השאיפה של נשים שסבלו מאלימות כלכלית לא הייתה להכניס את בני־ זוגן להליך הפלילי, אלא להשיב את כספן, ולעיתים אף לשקם את היחסים עימם.

לצערנו הרב לא ניתן לעקור תופעה זו מן השורש לנוכח רגישות המקרים והיותם "תפוח אדמה לוהט" אשר איש לא מוכן להתעמת מולם. לכן האפשרות העומדת בפני בן המשפחה הינה לפנות לייעוץ משפטי לשם קבלת סיוע חוקי, על מנת לשים קץ לסבל ולבושה הרודפים אותו ומדירים שינה מעיניו, ולהוציא אותן לדרך חיים חדשה בחיים. אין צורך להתחבא מאחורי הבושה והשגיאות אשר עשינו בחיינו. אין אדם שלא טועה ואין אדם אשר יכול לומר בביטחון "לי זה לא יקרה". יש פתרון ורק חשוב למצוא את הפתרון הנכון אשר ראשיתו כבר מאחורינו, עצם העובדה כי אנו מודעים לבעיה שנוצרה. מודעות זו מהווה חלק חשוב, משום שכבר עתה חשוב למנוע המשך הישנותה והעצמת מסת החובות אשר כבר רובצת על כתפינו. מומלץ להקפיא המצב ולפנות לאיש מקצוע מומחה אשר יכול לסייע לנו באמצעות הליכים משפטיים למזעור החוב ככל שניתן או לחילופין למחיקת את החוב במלואו מול הערכאות המשפטיות המתאימות.

זכרו על אף התחושות הקשות אשר אנו חשים כי אנו מצויים לבד בדרך ללא מוצא וכי "השמיים נפלו עלינו" אתם לא לבד, יש פתרון!

 

 

שיתוף
Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Email
עו"ד חגית יחזקאל

חגית יחזקאל- חברת עורכי דין מובילה העוסקת במחיקת חובות וייצוג מול רשויות המס. משרדינו מתמחה במחיקת חובות, הליכי הוצאה לפועל, שיקום כלכלי ועוד מגוון רחב של תחומי מומחיות השייכים למשפט האזרחי.

לתיאום פגישת ייעוץ

התקשרו עכשיו

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

תחומי ההתמחות שלנו
אולי יעניין אותך

לתיאום פגישת ייעוץ

התקשרו עכשיו

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם