חקירות מס הכנסה

חקירות רשות המיסים, איך מתמודדים?

מאות נישומים נחקרים מדי שנה ברשויות המס, כחלק מההליכים הרגילים המתנהלים במהלך עבודות הביקורת המתנהלות ברשויות. עבור העדים והנחקרים, היכרות עם הזכויות והחובות של מי שנחקר על ידי רשויות המס הינה הכרחית. ללא הדרכה והכוונה מקצועית עלולים למצוא עצמם הנחקרים מופללים בעבירות פליליות אשר להן יש ללא כל צל של ספק השלכות כבדות, ולצדן קיימים עונשים כבדים אשר לעיתים קרובות יכללו קנסות כבדים ומאסרים ממושכים.

כאשר לרשות המס ישנו חשד להעלמת מס, אזי תתחיל חקירה לברור העובדות ולאיסוף הראיות, כאשר החקירה תתבצע בשני שלבים:

 שלב ראשון- חקירה סמויה– זהו השלב בו ייחקרו כל האנשים אשר נהלו יחסים עסקיים, כלומר ספקים ולקוחות או כל אדם אחר אשר יכול לשפוך אור בפני החוקרים על הפעולות העסקית וחוקיותה. בנוסף ייחקרו איש מקצוע רואה חשבון, יועץ מס ומנהל חשבונות אשר ניהל את הספרים ואת מערך הכספים בעסק. יודגש כי עליהם למסור לחוקרים את כל המידע המצוי בידיהם, וזאת בניגוד לעו"ד אשר על מערכת היחסים עם הלקוח שלו קיים חיסיון ורק באישור ביהמ"ש יוסר וגם זאת בזהירות יתרה ותחת פיקוח . יש לזכור ולהבין כי זהו שלב משמעותי מאוד מבחינת רשויות המס ועל כן פעולות שנעשה כבר בשלב זה יכולות להשפיע רבות עלינו בהמשך. לכן נכון ורצוי כבר בשלב זה להתייעץ עם עורך דין מקצועי בתחום על מנת שיבהיר בפנינו עשה ואל תעשה בכדי למזער נזקים ככל הניתן או מאידך לעצור בשלב זה את הדברים.

בשלב השני חקירה גלויה– זהו השלב בו מקבלים זימון לחקירה במשרדי רשויות המס, או לחילופין החוקרים פוקדים את הבתים, ובאמצעות צו ביהמ"ש מבצעים חיפוש לצורך מציאתן של ראיות מפלילות.

יודגש כי לזכותה של רשות המס עומדים כל האמצעים הדרושים לקיום חקירה ככל חקירה פלילית המתנהלת כנגד עבריין. פירושו של דבר הוא ש הבידי רשות המס האפשרות לחדור למחשבים ולחשבונות בנק פרטיים עד ציטוט לטלפונים וקבלת כל צו מבית משפט בהתאם לצורכי החקירה.

זהו ללא כל צל ספק שלב קשה מאוד עבור הנחקרים בו הם נאלצים, לראשונה בחייהם ברוב המקרים, להתמודד עם חקירה פלילית המתנהלת כנגדם ועם גוף גדול ומשומן כמו רשויות המס. רשויות המס מנהלים חקירות רבות ובידם הידע המקצועי הנדרש והינם בקיאים בכל הטקטיקות הנדרשות על מנת להוציא מהנחקר את הראיות הנדרשות להפללתו. אין כל חולק כי יחסי הכוחות אינם שוויוניים כלל  ומכאן החשיבות הגדולה להיוועץ עם עו"ד על מנת שנוכל לדעת ולהבין זכויותינו וחובותינו טרם החקירה.

במקרים חמורים יותר בהם קיימות ראיות לביצוען של עבירות מס, רשאים החוקרים לעצור את הנחקר ולקיים את החקירה במשרדי הרשות. חשוב לוודא מראש לאיזו חקירה הנחקר מוזמן: חקירת חשוד או חקירת עד, מכיוון שיש לכך השלכות על אופי החקירות והזכויות המגיעות לנחקר במהלך החקירה.

בעקבות תמורות והלכות אשר נקבעו בפסיקת בתי המשפט הורחבו  הזכויות להן זכאים חשודים במהלך חקירתם,  והורחבה הזכות להתייעץ עם עורך הדין במהלך כל חקירה, גם חקירה ברשויות המס כאשר עסקינן בחקירת חשוד.

לכל נחקר קיימות זכויות בסיסיות המוקנות לו, ומכאן החשיבות להיוועץ עם עו"ד טרם החקירה. ייעוץ מקדים של עורך דין מיסוי מומחה יכול  להקשות על חוקרים לקבל מהנחקר את כל הראיות הדרושות להפללתו ולגבש תשתית ראייתית איתנה כנגדו בהליך המשפטי. הזכות הראשונה הינה, כאמור, זכות ההיוועצות עם עו"ד, כאשר החוקר חייב לאפשר לנחקר זכות זו ואף לציין זאת בחומר החקירה. הזכות השנייה הינה זכות השתיקה – הזכות לסרב לענות על שאלות אשר יש בהן כדי להפליל את הנחקר. הזכות השלישית הינה החיסיון מפני הפללה עצמית– הזכות שלא לענות על שאלות אשר יש בהן כדי להביא להפללת הנחקר. לנחקרים קיימות זכויות נוספות המגיעות לנחקרים במסגרת חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, הזכות למנוע פגיעה בכבודם ולאפשר להם תנאים בסיסיים חרף היותם נחקרים. עוד יודגש כי טרם החקירה הנחקרים חייבים לדעת ולהבין בגין מה הם נחקרים אילו עבירות הם ביצעו לכאורה.

במידה ומתבצע חיפוש בבית הנחקר או בעסקו הרי שעומדת הזכות לנחקר לדרוש כי החיפוש יערך בפני שני עדים שאינם שוטרים ואם אין שני עדים כאלה, החיפוש אינו נחשב לחוקי. במידה והנחקר מוחל על הזכות להימצאות עדים, ייחשב החיפוש חוקי גם בהיעדרם. יש להבהיר כי אסור להעלים חומר במהלך החיפוש, עבירה זו היא עבירה פלילית חמורה של שיבוש הליכי חקירה, אשר יש בה כדי להחריף את מצבו המשפטי של הנחקר.

הנחקרים חייבים לדעת ולהבין כי עם סיומה של החקירה במשרדי רשות המיסים החקירה אינה הסתיימה. הנחקרים ממשיכים להימצא תחת עינם הפקוחה של חוקרי רשות המיסים בדרכים שונות ועל כן חשוב להתנהג בהתאם.

 

שיתוף
Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Email
עו"ד חגית יחזקאל

חגית יחזקאל- חברת עורכי דין מובילה העוסקת במחיקת חובות וייצוג מול רשויות המס. משרדינו מתמחה במחיקת חובות, הליכי הוצאה לפועל, שיקום כלכלי ועוד מגוון רחב של תחומי מומחיות השייכים למשפט האזרחי.

לתיאום פגישת ייעוץ

התקשרו עכשיו

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

תחומי ההתמחות שלנו
אולי יעניין אותך

לתיאום פגישת ייעוץ

התקשרו עכשיו

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם