איך מבטלים עיקולים והגבלות?

עיקול הוא צעד המופנה נגד הבעלים של נכס או מי שמחזיק בנכס כדי להגביל את יכולת השימוש בנכס.

מטרת העיקול היא לתפוס את הנכס ולמנוע מצב שבו החייב יבריח את הנכס או יפגע בו, ובכך יפגע באפשרות של הזוכה להיפרע מהנכס עצמו.

כאשר ניתן צו עיקול על נכסים של החייב, ובמידה והחייב אינו פורע את החוב לאחר צו העיקול, ניתן לעקל לו את הנכסים גם אם הם נמצאים אצל אדם אחר. אם ניתן למכור את הנכסים שנתפסו- כך יעשה במטרה להשתמש בכסף שיתקבל מהמכירה לפירעון החוב.

הזוכה רשאי לגבות את חובו מידי החייב כאשר הוא אינו פורע אותו באמצעות הטלת עיקולים על החייב. הטלת עיקולים מתבצעת על ידי פניה לביהמ"ש במעמד צד אחד או לחילופין בפתיחת תיק בהוצאה לפועל. בנוסף להטלת העיקולים, מוטלים הגבלות שונות על החייב הן הגבלה על רישיון הנהיגה שלו ובכך נפגעת ניידותו ופרנסתו כאחד, והן בהגבלת יציאתו מגבולות המדינה, ואז הוא למעשה מסתייע בכוחה של המדינה לצורך גביית חוב מהחייב.

יודגש כי מערכת ההוצאה לפועל היא מערכת מורכבת, בירוקרטית וסבוכה עבור אזרח מן השורה ועל כן נדרשת התערבותו של איש מקצוע הבקיא ברזיי חוק ההוצאה לפועל.

חשוב לדעת ולהבין כי טרם הטלת העיקולים וההגבלות נשלח מכתב התראה ואזהרה ללקוח ובו הוא נדרש להסיר את העיקולים בתוך פרק זמן של עד 30 יום על מנת למנוע הפעלת אמצעי אכיפה כנגדו. זהו הזמן האידאלי והנכון כבר לפנות לקבלת ייעוץ משפטי בכדי להקדים "תרופה למכה" וליזום הליכים משפטיים מקדמיים לעיכוב ההליכים אשר יבוצעו על ידי הנושים. אם מסיבה כלשהיא התמהמהנו בפנייתנו, אל דאגה עו"ד מקצועי יכול לפעול במידית לפעול בתוך פרק זמן קצר ביותר לקדם עבור החייב הליך משפטי המתאים לו ולמצבת חובותיו ובמקביל לעכב את ההליכים המופעלים כנגד החייב.

העיקולים המוטלים כנגד החייב נחלקים לשלוש קבוצות:

  1. עיקולי מקרקעין– עיקול המוטל על זכויות החייב בבית מגוריו. יכול שיהיה רק ברישום אזי ביום מן הימים כאשר החייב ירצה למכור את הבית יהיה עליו להסיר את העיקול על מנת שיוכל לעשות כן, או לחילופין על ידי הצעת הנכס למכירה בידי כונס נכסים הממונה על ידי ביהמ"ש.
  2. עיקול צד ג'– עיקולים המבוצעים על כספים המגיעים לחייב ונמצאים בידי גורם שלישי. לדוגמה עיקול על כספי החייב בחשבון הבנק שלו, כספים המגיעים לו מידי חב' הביטוח ואף עיקולים על המשכורת שלו המשולמת לו על ידי מעבידו.
  3. עיקולי מטלטלין– עיקולים על נכסים השייכים לחייב, והם מבוצעים על ידי גובים הפוקדים את בתי החייבים בכל שעות היממה ונוטלים מביתו את חפציו האישיים וגם את רכבו.

בנוסף לעיקולים הללו מטילה מערכת ההוצאה לפועל הגבלות שונות על החייב:

  1. הגבלה על רישיון הנהיגה– שלילת רישיון הנהיגה של החייב, הוא אינו רשאי לנהוג על כל כלי רכב.
  2. עיכוב יציאה מהארץ– החייב אינו רשאי לצאת מגבולות המדינה ולקבל דרכון.
  3. הגבלה על חשבון הבנק – הלקוח רשום כמוגבל בכל המערכות הבנקאיות, ומשכך הוא אינו יכול לפתוח חשבון , לבצע פעולות בחשבון הבנק שלו ולקחת הלוואות.

אין חולק כי הטלת העיקולים וההגבלות פוגעת בחייב ואף בבני משפחתו בצורה קשה ובמקרים מסוימים בצורה גם בלתי הפיכה. מכאן החשיבות לטיפול משפטי מקצועי אשר ייתן מענה בפרק זמן קצר ביותר: הן לעיכוב וביטול ההליכים כנגד החייב, והן לטיפול  משפטי להסדרת חובותיו בדרך הנכונה והמתאימה ללקוח. יודגש כי קיימות מספר דרכים אפשרויות לפתרון אך כל דרך שונה ואינה מתאימה לכל מקרה. אבחון וטיפול מוקדם לחייב על ידי גורם מקצועי הבקיא בחוק והמכיר את ההתנהלות הנכונה מול מערכת ההוצאה לפועל על כל אגפיה, ייתן מענה נכון ויעיל למורכבות המקרה. אין להקל ראש ולהתייחס לדברים בצורה של מה בכך. התנהלות לא אחראית ונכונה רק תעצים את הנזקים לחייב ולבני ביתו ותסבך אותו יותר.

*יובהר כי המידע המופיע באתר ובבלוג הינו בגדר המלצה בלבד ואינו מהווה כל תחליף לייעוץ משפטי.

שיתוף
Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Email
עו"ד חגית יחזקאל

חגית יחזקאל- חברת עורכי דין מובילה העוסקת במחיקת חובות וייצוג מול רשויות המס. משרדינו מתמחה במחיקת חובות, הליכי הוצאה לפועל, שיקום כלכלי ועוד מגוון רחב של תחומי מומחיות השייכים למשפט האזרחי.

לתיאום פגישת ייעוץ

התקשרו עכשיו

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

תחומי ההתמחות שלנו
אולי יעניין אותך

לתיאום פגישת ייעוץ

התקשרו עכשיו

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם